Thursday, January 6, 2011

5/1 Rock solid

Åtta år tog det innan vi fick våra första fans. Två unga damer vid namn ? och ? som sa att de hoppades att vi skulle vinna. Efter ca 20 minuter gick de, förmodligen på väg hem för att starta en hemsida dedikerad till oss. Inspirerade av att vi äntligen får en fan club genomförde vi en närmast perfekt quiz. Två frågor hade vi dock fel på; vi klarade inte av att rangordna de mest inkomstbringande konserttourerna och vi visste inte heller vilket land som har flest landminor. Det mest minnesvärda var Anders och Mats beräkning av antalet hål i ett normalt duschdraperi. Vi har gjort lyckosamma uträkningar förut och det gick vägen även denna gången. Hemligheten är att alltid avrunda svaret uppåt till ett rimligt tal, i det här fallet ett jämnt sådant. Enligt Tim, som enligt egen utsago besökt ett väldigt stort antal badrum och när han väl är där uppenbarligen uppmärksammar detaljer som ingen annan ser, så är det alltid tolv (minnesregel: ett duschin, Anders anm.). Vi visste att det är en hästpoloplan som är 300 * 160 yards, att kampsportares ansiktens smetas in med vaselin, att fågeln Fenix härstammar från egyptisk mytologi och en massa annat som jag inte kommer ihåg. Alla dessa rätta svar innebar att vi tog hem säsongens andra seger, förvisso delad med barpersonalen men de deltar ju utom tävlan.

Det som annars skapade diskussion under kvällen var om den amerikanske barnboksförfattarens namn stavas dr Seuss eller dr Zeuss, samt huruvida det ingår ett t eller inte i namnet till en av medförfattarna till We are the World. Efter att den dåvarande sekreteraren ville stava barnboksförfattaren med S och vägrade ändra detta så blev han avsatt på ett, ur demokratisk synvinkel, tvivelaktigt sett.

9 comments:

  1. Misstroendeomröstningen gav ett enhälligt resultat - avgång. Sekreterarens ära upprättades senare med erkännande av misstaget gällande stavningen. Sekreteraren inbjöds vidare att återta uppdraget.

    Tips till singelpsychona: fans = potentiella groupies!

    /A

    ReplyDelete
  2. Vill då passa på att dra en parallell till ett tidigare quiz där den kvällens sekreterare blev nedröstad men valde att skriva det svaret som han trodde på. Den enda omröstningen som gjordes igår handlade om stavningen. Avsättandet av sekreteraren var ett verk som utfördes av en ensam man med tvivelaktig agenda.

    För övrigt har jag inget minne av att jag blivit erbjuden uppdraget igen.

    ReplyDelete
  3. Den interimistiske sekreteraren erbjöd pennan tillbaka men erkänner att det kunde varit med större ihärdighet och tydlighet. Om den avsatte sekreteraren hävdar att bytet skedde genom en kupp så var det, som så ofta i historien, en kupp med tydligt folkligt stöd. Förhoppningar finns om att republiken TSP kan gå vidare i sann Sydafrikansk anda där förlåtelse och framtid är viktigare än prestige och förflutenhet. Mot nya segrar!

    ReplyDelete
  4. "Gud va ni är smarta". Mitt draperi har också tolv hål.

    ReplyDelete
  5. "Gud va ni är smarta! Var kommer ni ifrån?"

    ReplyDelete
  6. Hä-hä, jag bänkar mig med pop corn och coca cola inför nya interna stridigheter som kanske äntligen ska få Imperiet att Implodera, det brukar vara bästa metoden för ett rikes sönderfall. Jag är jättetrött på att ni jämt vinner så klart. Det enda sätt jag trodde innan var möjligt för en förändring var att utomjordingar började quiza på onsdagar för vanliga dödliga verkar ju aldrig kunna slå er. Men nu gör ni det själva, övermannar er alltså, hä-hä.
    Va kul att ni hade två fans i 20 minuter, fast det är väl klart att jag tycker ni är närmast skrämmande duktiga och ett lag jag gärna därtill unnar att vinna årsfinalen också. Men jag tror ju aldrig det kvalificerar mig till att ni ser nån groupie-potential i mig för det. Hä-hä. Onsdag den 12:e har vi tack och avskedsföreställning med vår alfahanne, sedan kommer vi antagligen aldrig mer att vinna nånting...
    :-)

    ReplyDelete
  7. Anna-Mi: ibland undrar jag om inte vi psykopater är av extraterrestriell härkomst...

    ReplyDelete
  8. Singelpsychon tar alla halmstrån de får tag på att tro att någon är intresserad... ;-)

    ReplyDelete